SONTAG SHOGUN
FEATURE 060

シガーロスやヨハン・ヨハンソンの美と暗闇を濃縮したような「世界一美しい静寂」と評されるニューヨーク発の3人組ユニット、Sontag Shogun(ソンタグ・ショーグン)。エクスペリメンタルな要素やサウンド・コラージュを取り入れながら丁寧に織り成されるアコースティック・ピアノの旋律とアンビエントな響きには、ポスト・クラシカル勢にも接近した息をのむ美しさがあります。とても映画的でまるで移りゆくモノクロームな情景を想起させるかのようです。そんな彼らが今回いよいよ初来日で新潟にもやって来ます!プロジェクトとしての成り立ちから日本人なら気になるユニット名のことまで、アレコレと聞いてみました。来日前の予習にも是非ご覧下さい!




HOMETOWN
New York, US

MEMBER
Ian Temple ([THE] SLOWEST RUNNER [IN ALL THE WORLD])
Jeremy Young (FOXOUT!, [THE] SLOWEST RUNNER [IN ALL THE WORLD])
Jesse Perlstein (ABSENT WARRIOR, [THE] SLOWEST RUNNER [IN ALL THE WORLD], MARBLE FAWN)

LABEL
PALAVER PRESS (US)
LUAU (UK)
RICCO (JP)

WEB
SONTAG SHOGUN
SONTAG SHOGUN soundcloud

VIDEO

The Musk Ox


Jubokko


Let The Flies In





experimental room #18

2015 03 28 SATURDAY

砂丘館

Open 16:30 / Start 17:00

Adv 3000JPY / Door 3500JPY / From Out Of Niigata 2500JPY / Under18 FREE!

live:
SONTAG SHOGUN
HAKOBUNE
MIKKYOZ
+ VERY SPECIAL GUEST!!!

dj:
JACOB


more info: experimental rooms
まず最初に自己紹介をお願いします。

ジェシー・パールスタイン、ジェレミー・ヤング、イアン・テンプルの3人で、一緒に音楽をやるときにはソンタグ・ショーグンって名前で活動してる。ニューヨーク出身、猫を愛する僕たちです。

いつ、どのようにしてソンタグ・ショーグンとして一緒に演奏をスタートされたのでしょうか?

僕たちはモントリオールで同じアパートに一緒に住んでたんだ。2006年ころかな。3人とも音楽に興味があったから、みんなで家にいるときは自分の楽器を引っ張り出して、一緒に音楽作りをしてた。[The] Slowest Runner [In All The World]っていうバンドを始めて、そこではきっちり組み立てられたインストゥルメンタル音楽をやっていたから、もっと即興的なものをやる場としてソンタグ・ショーグンがあったんだよね。このプロジェクトでは常に他よりちょっと実験的なことをやってきていて、プロジェクト単位で動いて、想像力とコラボレーションの原動力になってる。2011年には他のバンドは解散して、ソンタグ・ショーグンを僕らの音楽活動のメイン手段として位置付けた。ツアー、レコーディング、作曲にさらに力を入れ始めたのもこの時だね。

音楽の制作にはどのようなものにインスパイアされますか?

ジェシー:僕の音作りは記憶にインスパイアされるね。失われた時間のことを考えると、音楽を通じてそれを取り戻したいと思うんだ。

ジェレミー:ずっと関心を持っているのは、サウンドの中でのつながりを試してみること。楽器の音色で、環境記録やナレーション、見つけてきた音なんかの聴き方を反応させたり変えたりね。とりあえず何か聴いてみるときには、周りで起こっているあらゆることについて考えをめぐらせちゃう。僕がエレクトロ・アコースティックや、ミュジーク・コンクレートの曲作りをする目的の一部としては、周りの音楽的な風景を再構築したり、修正したりっていうこともあるのかな。

新しい作品を制作されるときは何かコンセプトはあるのでしょうか?

答えはイエスでありノーでもあるな。僕らが曲を書くとき、それは3つの違うアイディアを持った3人の人間のコラボレーションなんだ。僕らの曲はどれも異なった複数のインスピレーションから生まれるから、アルバムにまとめるときは、それぞれの曲がどうつながるのかすぐにはわからないんだ。僕らのレコーディングのプロセスには、隣同士にしっくりはまるつなぎを見つけるっていう作業が一部あるよね。特に、旅行中や移動中に録るフィールドレコーディングを含めると、僕らのピースは僕らの体験を文字通り描写したストーリーになる。「物語」っていうのは、僕らが行ったことがある場所、残った思い出、そして、凍結された過去の瞬間と、それを未来に続けていく僕らの中に今ある物語、の対立なんだ。ただ、共同プロジェクトをやるとき、たとえばダンスとか映像とか、そういうのをやるときは、音楽は完全にコンセプトに沿っていくけどね。

ユニット名を「ソンタグ・ショーグン」とした理由を教えて下さい。

ジェシーがソファに座ってスーザン・ソンタグの写真に落書きしてたんだけど、封建時代の日本の将軍みたいなやつを描いてたんだ。なんでその日に彼がそんなこと思いついたのかわからないんだけど、それ以来その絵がずっと離れなくてさ。添付の絵を見てみてよ。



ニューヨークでの音楽シーンについてはいかがですか?

ニューヨークのシーンはニューヨークの街に似ていて、すごくいろんなジャンルが融合してる。本当に、ここで見つからないものはないよ。僕らも、よりアンダーグラウンドな音楽アートシーンに入り込むこともあるんだけど、それも僕らのスタイルにいい影響を与えてくれてると思う。方向性の似ているアーティストや、アート好きの人たちとの会話と同様にね。ただ、僕らの音楽はニューヨークにしてはちょっときれいすぎるような気がすることもあるけど。

もうすぐ日本にいらっしゃいますね。楽しみです!今回のジャパン・ツアーについてはいかがですか?

すごく楽しみだよ!今はみっちり準備中で、日本のファンのみんなに新曲もいくつか披露できるよう頑張ってる。ソンタグ・ショーグンはスタジオに戻って次のアルバムのレコーディングに入ってるから、新しい音にも期待しててね!たくさんの素晴らしいアーティストと一緒にプレイできることにもすごくエキサイトしてる、夢がかなうよ。あと、ラーメンもたくさん食べる予定。

今回は初めての日本かと思いますが、「日本」についてはいかがですか?

日本には行ったことなかったけど、僕ら3人ともずっと行ってみたかったんだ!日本は、僕らにとって二項対立の国(サムライ映画でしか見たことのない平和な田舎と、大都市の脈動するようなペースの速い生活)。それは、僕が思うに、僕らが音楽でとらえるものと同じなんだよね。日本語はわからないけど、音楽を通してのコミュニケーションと、いろんな面白い体験をするのが楽しみだよ!日本各地を旅行するのもすごく楽しみにしてるんだ。

好きな日本のアーティストはいますか?

何人か好きなアーティストを挙げると、坂本龍一、ツジコ・ノリコ、木戸崇博&村田有希、モノ、コーネリアス、トクマルシューゴ、ミナモ、植松伸夫、だね。

今後の予定を教えて下さい。

今はフルレングスのスタジオ・アルバムを作っているのと、同時にニューヨークでのダンス・パフォーマンスに曲を書いてるよ。

それでは最後に日本のファンにメッセージをお願いします!

桜の季節にみんなに会えるのが待ち遠しい!僕らのプレイを見にきてよ。もし来られない人は、部屋で目を閉じて僕らの音楽を聴いて、心の中でライブに参加してね。


+


[ENGLISH VERSION]

First of all, please introduce yourself.

We are Jesse Perlstein, Jeremy Young and Ian Temple and when we play music together, we call ourselves: Sontag Shogun. We are from New York and we love some cats.

When and how did you start playing together as Sontag Shogun?

We all lived in an apartment together in Montreal around 2006. All three of us were interested in music so when we were all home we would take out our instruments and try to create music together. We started a band called [The] Slowest Runner [In All The World] which would play tightly composed instrumental music, so the three of us used Sontag Shogun as a way to do more improvised stuff. This project was always slightly more experimental, project-based and an engine for creativity and collaboration. In 2011, once the other bands had dissolved, we started to treat Sontag Shogun as our main musical avenue and that's when we started touring, recording and composing even more.

What inspires you to create music?

Jesse: Memories inspire me to create music. When I think about times lost I want to recapture them with/through sound.

Jeremy: I have always been interested in experimenting with relationships within sound. Timbres of instruments, reacting and changing the way we listen to environmental recordings, narrated text and found sounds. I am so often provoked to think about everything else going on around me when I'm listening tentatively, that part of my aim in composing electro-acoustic music or musique concrete is to reconstruct and alter the sonic landscape around me .

Do you have a concept when you start to make new record?

Yes and no. When we write music it is a collaboration between three people with three different ideas. All of our songs come from different points of inspiration, so when we bring them together for an album, we don't understand how they connect right away. Part of the recording process for us is to try to find connections between pieces that might sit next to each other. Especially with the inclusion of field recordings that we take while traveling, or commuting, many of our pieces become stories that literally depict our experiences. "Tale" is all about the places we've been, the memories that we've made, and the dichotomy between a frozen moment of the past, and the life it can still have within us as we take it to future places. But when we take on a collaborative project, like dance or film for example, that music is entirely wrapped in the concept.

Why did you choose the group name "Sontag Shogun"?

Jesse was sitting on the couch painting Susan Sontag as a shogunate warrior in feudal Japan. We're not really sure why it came into his head that day but it has stuck ever since. See the attached painting.



How is the music scene in New York?

The scene in New York is very eclectic, like the city itself. You can really find everything here. We often find ourselves in the more underground sonic arts scene, which lends nicely to our style as well as communicating with like-minded artists and art-appreciators. Our music can sometimes seem too pretty for New York though.

You will come to Japan soon. We can't wait! How do you feel the Japan Tour?

We are so excited! We are preparing a lot and working hard to bring some of our new music to our Japanese fans. Sontag Shogun is officially back in the studio right now recording our next album, so expect to hear some brand new music! We're also super excited to be playing with tons of awesome artists, it's a dream come true. And we will eat a ton of ramen.

I think this tour will be your first time Japan. How do you feel about "Japan"?

We have never been to Japan before and all 3 of us have always dreamed of coming! Japan to us is a land of dichotomy (the peaceful countryside we have only seen in samurai films and the pulsating, fast-paced life of the cities) which I think we capture in our music as well. While we don't know the Japanese language we are looking forward to communicating through sound and having many interesting experiences along the way! We're all pretty excited to be traveling across much of the country as well.

Do you have some Japanese favourite artists?

Some of our favorite artists are: Ryuichi Sakamoto, Tujiko Noriko, Takahiro Kido & Yuki Murata, Mono, Cornelius, Shugo Tokumaru, Minamo & Nobuo Uematsu.

Please let me know near future plan.

Right now we are working a new full-length studio album, as well as scoring a dance performance in NYC.

Please give a message to Japanese fans!

We can't wait to see you for Cherry Blossom Season! Come see us play and if you cannot make it listen to our music in your rooms and close your eyes and in your minds, join us.



INTERVIEW in January 2015
TRANSLATED by Naoko Yamada
TEXT by Masato Hoshino