LERIN / HYSTAD
FEATURE 069

スウェーデン出身のマルチ奏者であるシモン・トルセル・レリンとノルウェー出身のベティーナ・ヴィーデヴォルト・ヒスタッ ドによって2010年に結成された男女デュオ、その名もLerin / Hystad(レリン/ヒスタッド)。様々な地で採取されたフィール ド・レコーディングをサンプリング素材として積極的に取り入れながら、アンビエント〜ドローン〜ポスト・ロック〜ジャズ〜 電子音楽と様々な音風景を巡らせながら実験的なサウンドを創出してみせています。これまでにダモ鈴木、オマー・ロドリゲス ・ロペス、灰野敬二などツワモノとの即興コラボレーションを重ね、またインスタレーションとしての作品発表も行っており、 独自の感性として音楽/アートの幅を広げています。そんな彼らが現在2度目のジャパン・ツアー中!ということで、来日直前 に行われたインタビューをお届けいたします。




HOMETOWN
Sunnemo, SE / Bergen, NO

MEMBER
Simon Torssell Lerin
Bettina Hvidevold Hystad

LABEL
EXTEMPORANEOUS (SE)
CLOUDS HILL (DE)
ANIMALS (NO)

WEB
LERIN / HYSTAD

VIDEO

Amaterasu - Album Teaser


Huang Jue Ping


Live in Japan 2013





LERIN / HYSTAD Japan Tour 2015



10 01 - Tokyo - Wild Side
10 02 - Tokyo - Firebird
10 03 - Tokyo - Yellow Vision
10 04 - Tokyo - Meets
10 05 - Saitama - Hisomine
10 07 - Kyoto - Socrates
10 08 - Tamba - Lasson
10 09 - Osaka - Figya
10 10 - Fukuoka - Art Space Tetra
10 11 - Osaka - Environment 0g
10 12 - Tokyo - Merry Go Round

まずはじめに自己紹介をお願いします。

スウェーデン人とノルウェー人のアート・音楽デュオ、Lerin / Hystadです。シモンはスウェーデン出身のマルチ・プレイヤー で、ベティーナはいろんなシンセや電子楽器を使ってノルウェーからノイズを運んでくるよ。僕たちが作る音楽はフィールド・ レコーディングとアンビエント・サウンドスケープ、ドローン、ジャズ、エレクトロを融合させたものがベースになってる。サ ウンド・インスタレーションやビデオアート、コラージュなんかの制作もやっているよ。そういうビデオアートを、ライヴのバ ックで使ったりもしてる。

Lerin / Hystadのデュオとしていつ、どのようにして音楽の制作をスタートしたのでしょうか?

個々のアーティストとしてコラボレーションを始めたのは2010年だけど、一緒にインプロヴィゼーションをやりだしたのは2012 年からだね。CANのダモ鈴木さんについての本を書いていて、彼と一緒にヨーロッパと日本に行ったんだ。彼のプロジェクト” Damo Suzuki's Network”に関する執筆と、コンサートの記録を録っていて、それで、ダモさんと一緒にストックホルムでコン サートをやろうっていうことになって。そこではダモさんの以前のライヴからパーツをサンプリングして、そのサンプルの上に 即興で新しい音を乗せたんだ。このコンサートと、僕らが書いたダモさんのについての本は、Clouds Hillっていうドイツのレ ーベルからアナログのボックス・セットで出てるよ。ここからデュオとしてのLerin / Hystadの音楽がスタートしたんだ。

音楽の制作にはどのようなものにインスパイアされますか?

たいていは僕らの周りの音がインスピレーションをくれる。僕らはかなりフィールド・レコーディングをやるんだけど、ファー スト・アルバム『Mount Buzhou』は、重慶と昆明で録った中国の民族音楽がベースだし、新作『Amaterasu』は東京と大阪の商 店街や地下鉄の駅で録った音が基になってる。そこにある音を通じて、その場所のスピリットを捉えることに興味があるんだ。

最新作『Amaterasu』はどのようにして制作されたのでしょうか?

『Amaterasu』は2013年の東京・大阪でのレコーディングがベースになってるんだ。ズーム・レコーダーやゲームセンター、パ チンコの機械、車、地下鉄の駅なんかの音を録音したものを使った。言葉がわからない国の音を使うっていうのはすごく面白く て、大阪の地下鉄で人が話してる音をサンプリングしたときも全然何を言ってるのかわからない。あと、言葉がわからない時っ て、言葉の意味じゃなく、音としての質感を聞くようになって、その質感でどのサンプルを使うか決めていったんだ。メロディ ーや音は、そのフィールド・レコーディングに刺激されてすごくナチュラルに出てきたよ。

アルバムのタイトルに”アマテラス”を選んだのはなぜでしょうか?

太陽の神様アマテラスが洞窟に隠れて、世界から光がなくなってしまったっていう神話を読んだんだ。彼女に洞窟から出てきて もらうために他の神様たちが外でパーティをやって、音楽と音で彼女をおびき出したんだよね。それがすごく面白いストーリー だと思ったんだ。アルバムのコンセプトにぴったりだなって。

まもなく日本にやってきますね!日本についてはどのように感じていますか?

日本に行くのは大好きだよ。Lerin / Hystadとしてのパフォーマンスはこれが2回目だね。2010年にはダモ鈴木さんと一緒に来 たし、京都芸術センターのアーティストインレジデンスとして3か月間滞在したこともあるんだ。日本にはすごく面白い音楽シ ーンがあるし、ライブ・ハウスが大体4、5組のバンドを一緒に組むやり方もいいと思う。新しい音楽を見つけるのには最高だよ 。あと、僕らは熱狂的なレコード・コレクターだし、日本のレコード屋はやばいからね!

好きな日本のアーティストはいらっしゃいますか?

日本の音楽にはすごく刺激を受けてるよ。特にメルツバウ、灰野敬二、KKヌル、ルインズ、メルト・バナナ、伊東篤宏とかの日 本のノイズ・シーンね。あとはボアダムスの大ファンで、ヤマンタカEYヨの電子楽器に触発されて、今回のツアーではベティー ナは自作のシンセサイザーとコンタクト・マイクを使うんだ。この夏にはロンドンでボアダムスと一緒にプレイしたんだけど、 シンバル88人、5つのドラム・セットとギター8本でやって、本当にクレイジーだったよ。あとはボー・ニンゲンも大好きだし、 日本人のフリー・ジャズ・プレイヤー、安部薫や山下洋輔なんかも好きだね。

オススメのノルウェーまたはスウェーデンのアーティストを教えてください。

今、ノルウェーとスウェーデンにはいいジャズ・バンドやジャズ・プレイヤーがたくさんいるよ。スウェーデンのサックス・プ レイヤー、Mats Gustafssonはいろんな面白いプロジェクトをやってる。例えばFire! Orchestraっていうビッグ・バンドのフリ ー・ジャズ・オーケストラは素晴らしい音楽を作ってる。また別のThe Thingっていうバンドもやっていて、これもすごくいい んだ。彼のプロジェクトはたいてい本当に面白いよ。ノルウェーのJaga Jazzistっていうバンドもいいね。スウェーデンの、 1970年代のプログレッシヴ・ロックとジャズのシーンがすごく面白かったんだけど、その時代のバンドで僕らが好きなのは Algarnas TradgardとSamla Mammas Mannaだね。

ジャパン・ツアー後、近い将来の予定を教えてください。

ジャパン・ツアーの後は中国でコンサートを8公演やる予定なんだ。中国でのツアーはこれが初めてだから、すごく面白いこと になると思うよ。その後ノルウェーに帰っていくつかコンサートやアート・エキシビションをやって、そしたらサード・アルバ ムを完成させるよ。

日本のファンに一言お願いします!

耳栓もって、笑顔で来てね!会えるのを楽しみにしてるよ!


+


[ENGLISH VERSION]

First of all, please introduce yourself.

We are a Swedish/Norwegian art and music duo called Lerin / Hystad. Simon is a Swedish multi instrumentalist and Bettina brings the noise from Norway using various synths and electronics. We make music based on field-recordings combined with ambient soundscapes, drone, jazz and electronic music. We also make sound installations, video art and collages. Sometimes we also use our video art as backdrops during our live performances.

When and how did you start to create the music as duo of Lerin / Hystad?

We have collaborated as artists since 2010 but we started to make improvised music together in 2012. We were working on a book about Damo Suzuki from CAN and we travelled with Damo in Europe and Japan writing about his project "Damo Suzuki's Network" and recorded his concerts. We decided to do a concert together with Damo Suzuki in Stockholm where we sampled parts of previous Damo concerts and improvised new music on top of the samples. This concert together with our book about Damo Suzuki came out as a vinyl box-set on a German label called Clouds Hill. That was the start of the music duo Lerin / Hystad.

What inspires you to create music?

We are mainly inspired by the sounds around us. We work a lot with field-recordings, our first album Mount Buzhou was based on recordings of Chinese folk music recorded in Chongqing and Kunming and our new album Amaterasu is based on recordings from arcade halls and subway stations in Tokyo and Osaka. We are interested in trying to capture the spirit of a place through it's sounds.

How did you make the latest album "Amaterasu"?

Amaterasu was based on recordings we did in Tokyo and Osaka in 2013. We used zoom-recorders and recorded sounds in arcade halls, pachinko machines, traffic, subway-stations etc. It is quite interesting to work with sounds from a country where you don't understand the language, when we sampled people speaking on the subway in Osaka we did not know what they were saying. And when you don't understand the language you instead start to listen to the musical qualities of it and that was how we decided which samples to use. The melodies and the music came quite natural inspired by the the field-recordings.

Why did you choose "Amaterasu" for the album title?

We read the story about the sun god Amaterasu, and how she hid inside a cave depriving the world of her light. In order to get her to come out of the cave the other gods threw a party outside luring her out with music and noise. We thought that was a fascinating story and a good concept for an album.

You will come to Japan very soon! How do you feel about "Japan"?

We love coming to Japan, this is the second time we perform here as Lerin / Hystad. And we have been here before together with Damo Suzuki and in 2010 we also stayed 3 months as "Artists in Residence" at Kyoto Art Center. Japan has a very interesting music scene and it is great how the live houses usually put on shows with 4 or 5 bands performing together. It is a great way to discover new music. We are also frantic record collectors and Japanese record stores are great!

Do you have some Japanese favorite artists?

Yes, we are inspired by a lot of Japanese music. Especially the Japanese noise music scene, Merzbow, Keiji Haino, KK Null, Ruins, Melt Banana, Atsuhiro Ito etc. We are also big fans of The Boredoms on this tour Bettina will be playing on a home-made synthesizer and contact microphones inspired by the electronics used by Yamantaka Eye. Earlier this summer we performed together with The Boredoms in London, 88 cymbal players, 5 drumkits and 8 guitars, it was quite crazy. We also love the band Bo Ningen and Japanese free-jazz players like Kaoru Abe and Yosuke Yamashita.

Could you tell me some recommend artists in Norway or Sweden?

There are a lot of great jazzbands and players in Norway and Sweden at the moment. Mats Gustafsson is a Swedish saxophone player who has a lot of interesting projects. One of them is called Fire! Orchestra, a big band free jazz orchestra who makes amazing music. He also have another band called The Thing which are also great. Most of his projects are really interesting. The Norwegian band Jaga Jazzist are also great. In Sweden there was also an interesting progrock, jazz scene in the 1970's. Some of our favorite bands of that time are Algarnas Tradgard and Samla Mammas Manna.

Please let me know near future plan after Japan tour.

After Japan tour we will go to China and perform 8 concerts. This will be our first tour in China so that will be very interesting. Then we go home to Norway and play some concerts and art exhibitions and then we will finish our third album.

Please give a message to Japanese fans!

Bring earplugs and a smiling face! We are looking forward to seeing you again!



INTERVIEW in September 2015
TRANSLATED by Naoko Yamada
TEXT by Masato Hoshino